Co to franczyza? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad założeniem firmy. Ta forma prowadzenia działalności gospodarczej cieszy się obecnie dużą popularnością.
Na czym polega franczyza? Warto zapoznać się z podstawowymi zasadami jej działania, związanymi z nią kosztami oraz przychodami, by przekonać się, że jest to rozwiązanie, nad którym warto się pochylić.
Franczyza – definicja
Co to franczyza? Zgodnie z definicją jest to forma prowadzenia działalności gospodarczej, w której jedna strona (franczyzodawca) posiadająca rozpoznawalną markę i koncept biznesowy przekazuje drugiej (franczyzobiorcy) wiedzę na ten temat, w zamian za określone w umowie wynagrodzenie. Franczyzobiorca jest stroną umowy, która musi przestrzegać określonych reguł i dzielić się wypracowanymi zyskami. W zamian otrzymuje jednak profesjonalną pomoc i znany szyld, co pozwala na ograniczenie ryzyka przy otwieraniu i prowadzeniu działalności gospodarczej. To podstawa tego, na czym polega franczyza.
Umowa franczyzowa – podstawowy dokument franczyzy
Każda franczyza opiera się o umowę franczyzy. Zawarte są w niej:
– dane franczyzodawcy i franczyzobiorcy,
– okres obowiązywania umowy (może być ona zawarta na czas nieokreślony i określony),
– warunki przystąpienia do franczyzy (a więc wszelkie kwestie formalne, w tym dokumentacyjne),
– ustalenia dotyczące terenu prowadzenia franczyzy (w tym m.in. kwestie wyłączności na określonym terytorium, np. w danej miejscowości),
– prawa i obowiązki stron (np. w kwestiach rozliczeniowych, umieszczania logotypu, wystroju sklepu),
– zapisy dotyczące ochrony znaków towarowych i zakazu konkurencji,
– ustalenia dotyczący promocji i reklamy sklepu,
– informacje o naliczaniu kar umownych za nieprzestrzeganie zasad franczyzodawcy,
– zasady rozwiązania umowy franczyzowej.
Na końcu umowy powinna być także określona podstawa prawna. W ten sposób, w razie wątpliwości, obie strony mogą się zawsze odwołać do przepisów.
Pomysł na franczyzę – koszty i przychody
Podstawowym kryterium, na które zwracają uwagę osoby zastanawiające się nad pomysłem na franczyzę, jest jej opłacalność. Trzeba zatem sprawdzić, jakie są koszty na start i bieżące oraz skonfrontować je z przychodami. Każda z sieci franczyzowych oferuje różne warunki. Jeśli chodzi o opłacalność, doskonałe opinie zbiera franczyza Żabka. Niskie koszty na start (zaledwie około 5 tysięcy złotych), uczestnictwo franczyzodawcy w przygotowaniu sklepu (franczyzobiorca otrzymuje wyposażoną i zatowarowaną placówkę) i w opłatach bieżących (np.w najmie lokalu), wysokie przychody (w II kwartale 2022 r. ponad 77% franczyzobiorców mogło się pochwalić przychodem w wysokości 22 tys. złotych i więcej w skali jednego miesiąca), a także szerokie wsparcie sieci: logistyczne, techniczne, IT czy serwisowe – to jedne z głównych atutów tej sieci, które powinny przekonać do jej otwarcia wszystkie niezdecydowane jeszcze osoby, szczególnie te, które nie wiedzą, na czym polega franczyza, i obawiają się o jej zyskowność.