Jak działa franczyza

Co to franczyza? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad założeniem firmy. Ta forma prowadzenia działalności gospodarczej cieszy się obecnie dużą popularnością.

Na czym polega franczyza? Warto zapoznać się z podstawowymi zasadami jej działania, związanymi z nią kosztami oraz przychodami, by przekonać się, że jest to rozwiązanie, nad którym warto się pochylić.

Franczyza – definicja

Co to franczyza? Zgodnie z definicją jest to forma prowadzenia działalności gospodarczej, w której jedna strona (franczyzodawca) posiadająca rozpoznawalną markę i koncept biznesowy przekazuje drugiej (franczyzobiorcy) wiedzę na ten temat, w zamian za określone w umowie wynagrodzenie. Franczyzobiorca jest stroną umowy, która musi przestrzegać określonych reguł i dzielić się wypracowanymi zyskami. W zamian otrzymuje jednak profesjonalną pomoc i znany szyld, co pozwala na ograniczenie ryzyka przy otwieraniu i prowadzeniu działalności gospodarczej. To podstawa tego, na czym polega franczyza.

Umowa franczyzowa – podstawowy dokument franczyzy

Każda franczyza opiera się o umowę franczyzy. Zawarte są w niej:

– dane franczyzodawcy i franczyzobiorcy,

– okres obowiązywania umowy (może być ona zawarta na czas nieokreślony i określony),

– warunki przystąpienia do franczyzy (a więc wszelkie kwestie formalne, w tym dokumentacyjne),

– ustalenia dotyczące terenu prowadzenia franczyzy (w tym m.in. kwestie wyłączności na określonym terytorium, np. w danej miejscowości),

– prawa i obowiązki stron (np. w kwestiach rozliczeniowych, umieszczania logotypu, wystroju sklepu),

– zapisy dotyczące ochrony znaków towarowych i zakazu konkurencji,

– ustalenia dotyczący promocji i reklamy sklepu,

– informacje o naliczaniu kar umownych za nieprzestrzeganie zasad franczyzodawcy,

– zasady rozwiązania umowy franczyzowej.

Na końcu umowy powinna być także określona podstawa prawna. W ten sposób, w razie wątpliwości, obie strony mogą się zawsze odwołać do przepisów.

Pomysł na franczyzę – koszty i przychody

Podstawowym kryterium, na które zwracają uwagę osoby zastanawiające się nad pomysłem na franczyzę, jest jej opłacalność. Trzeba zatem sprawdzić, jakie są koszty na start i bieżące oraz skonfrontować je z przychodami. Każda z sieci franczyzowych oferuje różne warunki. Jeśli chodzi o opłacalność, doskonałe opinie zbiera franczyza Żabka. Niskie koszty na start (zaledwie około 5 tysięcy złotych), uczestnictwo franczyzodawcy w przygotowaniu sklepu (franczyzobiorca otrzymuje wyposażoną i zatowarowaną placówkę) i w opłatach bieżących (np.w najmie lokalu), wysokie przychody (w II kwartale 2022 r. ponad 77% franczyzobiorców mogło się pochwalić przychodem w wysokości 22 tys. złotych i więcej w skali jednego miesiąca), a także szerokie wsparcie sieci: logistyczne, techniczne, IT czy serwisowe – to jedne z głównych atutów tej sieci, które powinny przekonać do jej otwarcia wszystkie niezdecydowane jeszcze osoby, szczególnie te, które nie wiedzą, na czym polega franczyza, i obawiają się o jej zyskowność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here