Jak napisać rozprawkę?

Rozprawka to jedna z podstawowych form, które praktykowane są podczas zajęć w szkole na różnych etapach kształcenia. Przed reformą edukacji, wprowadzane była ona w gimnazjum, natomiast obecnie dziać się to będzie w późniejszych klasach szkoły podstawowej. Przede wszystkim jednak forma ta obecna jest na egzaminie maturalnym, więc jak napisać rozprawke zastanawiają się głównie uczniowie chodzący do szkół średnich.

Kluczowym sensem rozprawki jest polemika z danym zagadnieniem, które zilustrowane jest w temacie. Pierwszy akapit powinien więc do danego wspomnianego już tematu nawiązywać, warto wprowadzić jedno lub dwa zdania przybliżające, o czym będziemy w ogóle pisać w dalszej części pracy. Na poziomie maturalnym podstawowym tezę rozprawki zawsze będziemy musieli sformułować na podstawie załączonego tekstu, z tym, że gotowa podpowiedź będzie znajdować się w poleceniu. Trudniej jest dopiero na poziomie rozszerzonym, kiedy samemu należy dojść do tego, o czym pisze autor w tekście i postawić odpowiednią tezę. Aby zilustrować budowanie tego typu wypowiedzeń, warto odwołać się do przykładu. Na egzaminie maturalnym w maju 2018 roku temat był o tęsknocie w „Lalce”. Należało rozsądzić czy jest to siła niszcząca czy odwrotnie. W ten sposób uczeń miał w zasadzie gotową odpowiedź, co powinno być tematyką jego tezy. Brzmieć ona mogła bardzo prosto chociażby „Tęsknota w dziele „Lalka” Bolesława Prusa jest siłą niszcząca”. Oczywiście teza mogłaby być także przeciwna – samo stanowisko ucznia nie jest istotne, najważniejsze, aby potrafić potem je udowodnić w dalszej części wywodu. Jest to bardzo ważne, ponieważ w starej formule matury należało jeszcze dopasować się dokładnie pod kryteria oceniania – dzisiaj w tej kwestii panuje większa dowolność.

Rozwinięcie rozprawki powinno więc zaczynać się sensownymi argumentami, które nawiązują konkretnie do tego fragmentu tekstu, który został zaprezentowany w arkuszu. Jeśli w poleceniu jest napisane, że należy odwołać się do całości tekstu (co jest możliwe w przypadku lektur obowiązkowych – z gwiazdką) należy to obligatoryjnie uczynić. Jeśli nie – robić tego nie trzeba, ale oczywiście nie jest to także zabronione. Najczęściej w poleceniu napisane jest także, że należy odwołać się do jednego lub dwóch innych tekstów kultury, czyli do innych książek, ewentualnie filmów, w których występuje podobny motyw. Warto jednak zwracać uwagę na detale – może być również napisane, że należy odwołać się do innych tekstów literackich – wówczas już o żadnym filmie nie ma mowy, nawet jeśli pasowałby do danego tematu idealnie. Ilość tekstów nie musi być taka, jak zaproponowano w temacie – z tym, że może być większa, ale nie powinna być mniejsza. Jednakże w pierwszym przypadku więcej punktów nie dostaniemy za bogactwo, a w drugim natomiast będzie owych punktów mniej.

Końcówka rozprawki powinna być swoistym podsumowaniem, w pigułce uczeń zamieszcza argumenty, których wcześniej używał w rozwinięciu. Najczęściej nauczyciele rekomendują także, aby powtórzyć w innych słowach tezę.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułFilmy na jesień
Następny artykułDieta

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here