Znajomość właściwego ciśnienia powietrza w oponach samochodowych daje wiele korzyści:
Wydajność opon jest zmaksymalizowana, a pojazd jest bezpieczniejszy w prowadzeniu.
Punktem wyjścia jest kontrolowanie ciśnienia powietrza w każdym kole, co najmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą trasą.
Pamiętaj również o sprawdzeniu koła zapasowego. Nieprawidłowe ciśnienie powietrza może zmniejszyć przyczepność i zwiększyć drogę hamowania. Może również uszkodzić opony i felgi oraz zwiększyć zużycie paliwa. Zalecane ciśnienie powietrza prawie zawsze różni się między przednimi a tylnymi oponami. Jeśli nie masz pojęcia, jakie ciśnienie w oponach powinieneś mieć, nie martw się, za chwilę się dowiesz.
Kiedy ostatnio sprawdzałeś opony?
Kiedy ostatnio sprawdzałeś ciśnienie powietrza w nich?
Nie pamiętasz, a może nie wiesz?
Te pytania są właśnie powodem, dla którego tak wielu jeździ z niebezpiecznie niskim ciśnieniem powietrza. Sprawdzenie ciśnienia jest tanie i łatwe, ale dlaczego tak niewielu robi coś tak ważnego?
Nie masz pewności co do ciśnienia powietrza w samochodzie?
Prawidłowe ciśnienie powietrza dla pojazdu można znaleźć w instrukcji obsługi. Informacje te powinny znajdować się wewnątrz pojazdu. W większości przypadków wskazane są dwa różne ciśnienia:
Dla „normalnych” warunków jazdy (na przykład 1-2 pasażerów).
Dla załadowanego pojazdu (z dodatkowymi pasażerami lub dużym ładunkiem).
Aby sprawdzić ciśnienie powietrza, potrzebujemy miernik ciśnienia opon. Można go znaleźć, na przykład na stacjach benzynowych lub w warsztatach samochodowych.
Poniżej możesz zobaczyć, jak ciśnienie powietrza może wpłynąć na twoje bezpieczeństwo:
Opony o zbyt niskim ciśnieniu powietrza zmniejszają trwałość opon, powodując niepotrzebne zużycie, które może doprowadzić do gwałtownego spadku ciśnienia.
Ciśnienie 0,5 bara lub więcej = niebezpieczne
Przy niskim ciśnieniu powietrza kierowanie pojazdu jest mniej precyzyjne. Jeśli można skręcić z prędkością 100 km / h przy ciśnieniu powietrza 2,0 bara, prędkość ta zmniejsza się do 87 km / h przy 1,0 bara. Niskie ciśnienie powietrza = gorsza wydajność jazdy.
Jeżeli ciśnienie powietrza spadnie o 30% poniżej zaleceń producenta, ryzyko wzrasta w przypadku akwaplanacji tzn., opony tracą przyczepność podczas jazdy po powierzchni pokrytej wodą.
Testy pokazują, że zakres hamowania od 90 km / h do 70 km / h wynosi 40 metrów przy 2,0 barach, ale 45 metrów przy 1,0 bara. To całe 5 metrów dalej!
Ciśnienie w oponach o wartości 1,0 bara zwiększa opór toczenia, co prowadzi do około 6% wzrostu zużycia paliwa.
Jeśli to możliwe, sprawdzaj ciśnienie powietrza, gdy opony są zimne. Jeśli opony są gorące, należy dodać 0,3 bara oprócz zaleceń producenta. Potem ponownie sprawdź opony, gdy są zimne — ciśnienie powietrza powinno być prawidłowe.
Opona o właściwym ciśnieniu zwiększa bezpieczeństwo, jest bardziej ekonomiczna i łatwiejsza w obsłudze, co jest również korzystne dla środowiska. Sprawdzaj ciśnienie w oponach co miesiąc, pamiętaj także o kole zapasowym!