Podłączanie akumulatora for dummies

Te kilka kroków pokaże jak podłączyć akumulator bez uszkodzenia siebie ani samochodu.
Jaka sytuacja sprawiła, że zabieramy się za wymianę akumulatora? Dobrze się najpierw upewnić czy to akumulator wymaga wymiany, czy jakiś inny zespół nie „wysysa” z niego energii. Sama wymiana akumulatora może nie rozwiązać problemu wadliwego działania samochodu. Ale jeśli już sprawdziliśmy, że akumulator jest do wymiany, znaleźliśmy zamiennik, spełniający kryteria takie jak odpowiednia pojemność, zdolność rozruchowa, jego kształt, wymiary, jesteśmy gotowi do przystąpienia do zadania wymiany akumulatora.
Zanim podłączymy akumulator, najprawdopodobniej najpierw musimy odłączyć stary. Żeby to zrobić, zaczekajmy aż akumulator się ochłodzi. Po tym kroku odłączamy najpierw biegun ujemny od masy pojazdu (klemę minusową), a następnie biegun dodatni (klemę plusową). Ta kolejność powinna być zachowana aby nie spowodować iskrzenia czy „kopnięcia prądu” przy przypadkowym kontakcie klucza z obejmą bieguna dodatniego.
Przy montażu nowego akumulatora należy postąpić odwrotnie- najpierw połączyć plus, a potem minus. Jak rozpoznać minus od plusa? Dodatnia strona jest czerwona (czerwony kabel), a ujemna strona jest czarna
(kabel czarny lub niebieski). Jeśli kable występują w innym kolorze, opis który jest który powinien widnieć na obudowie.
Akumulator w samochodzie powinien być zamocowany sztywno, bez możliwości przesuwania się. W przeciwnym razie wstrząsy przenoszone przez koła od nierówności drogi mogą powodować wypadanie masy czynnej z płyt ogniw, zmniejszając pojemność akumulatora, a w skrajnym przypadku prowadząc do zwarcia wewnętrznego.
Jakie inne sytuacje mogą wymagać odłączania i podłączania akumulatora poza wymianą starego na nowy, poza wymianą niedziałającego na działający? W sezonie zimowym niektórzy na noc lub w okresie długiego nieużytkowania samochodu decydują się na przechowywanie akumulatora w cieple, bo w cieple akumulator wolniej się starzeje.
Jeśli akumulator nie zadziała, możliwe, że trzeba będzie użyć kabli rozruchowych w celu awaryjnego uruchomienia auta. W jaki sposób podłączyć kable? Aby to zrobić, musimy ustawić dwa auta blisko siebie. „Pożyczający” prąd wyłącza silnik w aucie. Akumulatory łączymy równolegle, zatem „plus z plusem”, „minus z minusem”. Najpierw podłączamy dodatni biegun w sprawnym akumulatorze pilnując, żeby nie dotknąć drugim końcem kabla żadnego metalowego elementu samochodu, aby nie wywołać zwarcia. Potem drugi przewód łączymy z „minusem” sprawnego akumulatora. Drugiego końca nie łączymy z rozładowaną baterią, ale z metalowym elementem silnika. Po tym najpierw uruchamiamy sprawne auto, dopiero później to wskrzeszane. Po zadziałaniu wskrzeszanego pojazdu odłączamy przewody w kolejności w odwrotnej niż ta, w której je podłączaliśmy, czyli najpierw „minus”, a potem „plus”.
Jeśli na którymś z etapów nadal nie jesteśmy pewni jak podłączyć akumulator, zawsze bezpieczniej jest zgłosić się do profesjonalisty. Koniec końców takie rozwiązanie będzie kosztowało nas mniej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here